tirsdag 9. februar 2010

Inger Lise Hansen en modig dame...

Er Krf et politisk parti, eller et trossamfunn? Inger Lise Hansen er etter min mening en moderne kristendemokrat, mens den konservative fløyen/indremisjonen vil fortsette å styre samfunnet vårt på en måte som ikke er forenlig med år 2010. Jeg har stor respekt for alle sin tro og meninger, men å tro det går an å forene politkk og religion på den måten konservative/radikale kristne vil gjøre, er etter mitt syn både feil og ødeleggende for et fritt og respektfullt samfunn. Du er ikke mindre kristen fordi du sier Israel imot av og til, eller vil la homofile gifte seg. Denne enten/eller, svart/hvitt politikken eller tankgegangen er ødeleggende og diskriminerende for samfunnet. Bibelen og andre hellige skrifter inneholder noen flotte universielle verdier som respekt og nestekjærlighet, som vi må og skal ta vare på, men å tro at å leve bokstavrett etter bibelen er den rette måten, blir etter mitt syn feil. Hellige skrifter, visst de tolkes bokstavlig/feil, kan virke diskrimerende og fiendtlige ovenfor andre type mennesker og religioner. Her passer det å nemne homofile som blir svært diskriminert av radikale kristne og muslimer. Jeg håper og tror Krf, som er et parti med mange fine synspunkt, blir et moderne kristendemokratisk parti som favner om Hansens forslag og meninger. Kanskje fører det til utmeldelse fra de radikale? Kanskje vil det gjøre opplsutningen mindre på kort sikt? Men det vil føre til økt respekt blant flere i befolkningen og det jeg tror det vil føre til bedre opplsutning for fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar